charlotte-grenoble.reismee.nl

Interdisciplinaire week

Bonjour tout le monde!

Vandaag niet in het Frans want de tijd ontbreekt me een beetje (bien sûr, dit is een geldige reden om mijn Franse woordenschat niet boven te halen ;-) )

De voorbije weken waren vrij goed gevuld en de komende weken zal dat niet veel veranderen.
Komend weekend ga ik de cultuur in (grootstad) Lyon opsnuiven. Een bezoekje aan Le Musée des Beaux Arts mag hier natuurlijk niet aan ontbreken.

Deze week hebben we een 'interdisciplinaire week'. Je kon kiezen tussen verschillende thema's. Mijn keuze ging naar uitdieping muziek en dans. Zopas een eerste sessie achter de rug en ik sta nu al versteld van de zeer interessante oefeningen. Iets wat we in Torhout nog niet uitgeprobeerd hebben zijn o.a. partneroefeningen waar de ene persoon met beide handen gaat duwen op de heupen van de ander, deze laatste begint nu te wandelen. Je hebt een zeer 'zwaar' gevoel, precies of je een enorme last meedraagt. Het tegenovergestelde heb je ook, waar de ene persoon precies de ander gaat optillen door enkel maar een opwaartse kracht boven de heupen uit te oefenen. Voor de andere persoon is het net alsof je gaat vliegen.

Ook over een 'denkbeeldige draad' tussen twee personen springen, ruiken, aanraken ... is zeer goed om je te leren inleven, concentreren en acteren. Dit was een oefening waar de groep met een bepaalde snelheid door elkaar wandelde. Tegelijkertijd moest je de kruisende personen recht in de ogen kijken.

Om de ochtendsessie af te ronden hebben we gewerkt rond diverse bewegingen. Het gevoel van 'genant bezig zijn' werd volledig doorbroken door helemaal tot het uiterste te gaan. Overacting maar ook elegantie speelden een rol in het volbrengen van een zeer simpele danspas dat steeds herhaald werd. Na het instuderen (door de herkenbare bewegingen had je het zeer snel beet), brachten we de beweging over op een gekend stukje klassieke muziek.

Prachtige resultaten! Het experimenteren in groep: synchroon/asynchroon, tegenovergesteld, 'canon' maar dan op bewegingsvlak ;-) enz...

De rest van week werken we ook met onze stem en krijgen we een voormiddag dansles door professionele dansers in MC2. MC2 (of Maison de la Culture) is een groot cultureel centrum hier in Grenoble. Ik kijk er alvast naar uit!

Zo, dit snel even geschreven tussen de hagelbuien en opklaringen door. Nu snel de fiets op richting IUFM, zodadelijk begint de tweede sessie!

Groetjes vanuit Grenoble

xx

Hendrik Caron

Gelukkige verjaardag!!! Feest er maar eens goed op los ;)

xxx

Elise en Lobke

Gelukkige verjaardag! Profiteer maar van Maria Boodschap ;)

Charlotte

Oh, juist ja, 't is de big day today ;-)
Hehe

Hoe stellen jullie het nog?
De tijd krimpt in hé!

Groetjes

xxx

Lobke

Hier is alles nog goed hoor, eindelijk wat zonnig weer.
We genieten van onze laatste dagen, nog 11x slapen...

Oeee, spannend zeg.
Ik zal alvast mijn klasje enorm missen. Weet niet hoe het zit bij jullie, misschien kijken jullie toch wel een beetje uit naar het 'betere Belgische weer' ;-)

Geniet er nog van!

xx

Hendrik Caron

Goe weer? Als je goe weer wil hebben, moei zeker nie naar ier komen. Hele dagen van die motregen, donker, grijs, nat, koud... Je kent et wel é ;).