charlotte-grenoble.reismee.nl

Eindelijk de eerste echte lesweek!

Bonjour à tous!

Na een goede vakantie is het hoogtijd om nog even een berichtje te posten ;-)
Om kort even deze twee weken te evalueren: veel toeristje gespeeld, gewerkt aan eindwerk, geluierd en natuurlijk ook wel Grenoble by night ontdekt (alhoewel, als je het 'night' kan noemen... om 1h is het algemene sluitingstijd ;-)

Fotootjes kunnen jullie terugvinden op het wellicht ondertussen vertrouwde plekje!

Maar eigenlijk wil ik het voornamelijk hebben over mijn eerste echte lesweek en wat ik reeds heb meegemaakt de eerste twee dagen.

Maandag startte ik met een dagje 'ski du fond' met Classe Moyen 2 (9-10-jarigen). Ski du fond is eigenlijk 'langlaufen'. Fijne skilatjes die enkel maar aan de schoenpunt bevestigd zijn. Dus je kan skiën en wandelen tegelijk.
Ik begeleidde dus een groepje van 10 leerlingen: de starters, maar het bleek al snel dat ze het veel beter konden dan mij. Wellicht heb ik een beetje de schrik opgelopen van vorige week toen ik tijdens het skiën ferm op mijn neus beland ben. Maar de supertoffe juf (die helemaal weg is van België) heeft gezegd dat ik niet mag opgeven! Zij bakt er namelijk ook niets van en volgende week gaan wij samen op toer met een groepje kinderen. Dat wordt lachen! De beide juffen diemeer in de sneeuw dan op de latten staan ;-)
Maar ja, ik ben hier om te leren hé :p

Dinsdag, eerste schooldag! En wat voor eentje...
Klein beetjeeentonige lessen, wel zeer toffe klas! Na het eerste lesblok Wiskunde werd ik aangeklampt door een opgewekt klasgenootje en ze heeft mij onmiddellijk overstelpt met vanalles en nog wat. Nu zeg ik klasgenootjes, maar eigenlijk zijn het al klasgenoten. Ik ben namelijk de jongste. Iedereen is er tussen de 21 en 35.
Dit komt omdat ze al een bachelordiploma van minimum 3 jaar op zak moeten hebben. Je vindt er dus veel die rechten, psychologie, pedagogiek, e.d. gestudeerd hebben. Als ze beslist hebben om onderwijs te studeren, moeten ze zich inschrijven voor het 'concours'. Dit is een zeer zwaar examen dat beslist of je de studies voor leerkracht mag aanvangen. Dat concours wordt voorbereid in een jaar 'préparation de concours'. Deze klassen krijgen de naam 'PE1'.
Per departement in Frankrijk mogen maar 300 studenten doorgaan dus dat concours is een grote selectie'wedstrijd'. Ben je er door, dan moet je één jaar studeren en ben je leerkracht. Dit 'leerjaar' wordt PE2 genoemd. Wat ook anders is dan in België, is dat deze leerkrachten les mogen geven aan kleuters en lagere schoolkinderen tegelijk. Hier in Frankrijk is dat van 3 tot 10 jaar. Vanaf 10 starten ze met le Lycée.

Wel ongelooflijk 'gek' dat ze hier maar 1 jaar moeten studeren vooraleer ze onderwijzer(es) zijn en dat merk je ook wel een beetje. In een Engelse les hebben ze niet zo veel ervaring met het Engels en ook lesideeën opnoemen is moeilijk voor hen. Ze stonden er zelfs een beetje versteld van dat mijn Engelse uitspraak zo 'goed' bleek te zijn.

Wat wij dus in 3 jaar zien, krijgen zij allemaal in 1 jaar, 14 lesuren per week. Misschien toch even twijfelen aan de kennis van de leerkrachten?

Maar goed. Daarbij kwam ik dus tot de conclusie dat iedereen al veel ouder is. Sommigen zijn bezig aan hun 5e studiejaar, anderen hebben reeds enkele jaren gewerkt en willen nu onderwijzer worden...
Dat brengt mij onmiddellijk al op een leuke mededeling. Begin maart moet er een student bevallen en begin april is er een trouwpartij! Of we uitgenodigd worden weten we wel nog niet ;-). Maar zoals je hoort, een hele speciale ervaring!

Ook nog een leuke mededeling: Dat meisje (dat ik hierboven vermeld heb) woont in Valence en heeft me uitgenodigd om eens een weekend bij haar te logeren. Zo kan ik Valence even ontdekken!

Weer een minpuntje hier in Frankrijk: volgende week donderdag is de kans zeer groot dat het weer staking is, dus geen lessen. Enorm enerverend maar niets aan te doen!

Lieve groetjes en tot een volgend verhaal!

Charlotte

Reacties

Reacties

Hendrik Caron

Je maakt me jaloers me al da skiën. Hier is er al een heel eindje geen sneeuwvlokje meer gevallen. Enkel van die vuile motregen en wind. Het gekende Belgische gerecht dus. Vandaag was het wel al iets beter en hebben we de zon een beetje gezien. 't Geeft courage ;)

Charlotte

Hoi!

Ja, zwijg me van sneeuw, ik heb er al genoeg van ;-)
Vandaag een mooie 16° gehad, lekker t-shirtweer.
Geef me maar de zon i.p.v. de koude sneeuwvlokken!

Groetjes en tot hoors

Lotje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!