charlotte-grenoble.reismee.nl

Heel wat nieuwtjes!

Bonjour tout le monde!

Live vanuit de rustige bib op de unief ;-)

Gisteren was ik nog van plan om een verhaaltje te posten, maar ik was wat aan de late kant. We zijn naar een karaokéavondje geweest dat georganiseerd werd door Intègre.

Intègre is een organisatie die zich inzet voor Erasmusstudenten. Wekelijks (de dinsdag) zorgen zij voor een leuke avond met DJ en goedkope drank. Welja, goedkoop. Laat zeggen dat de 'verminderde prijs' te vergelijken is met de Belgische prijzen + 50 cent :p.

Gisteren was een vrij belangrijke dag. Ik had namelijk een eerste observatiedag in een basisschooltje. De studenten van de IUFM hebben reeds drie weken stage maar aangezien ik wat aan de late kant ben, moet ik deze twee resterende dagen enkel maar observeren.

Het contact met de leerkracht viel zeer goed mee, ze heeft me enorm veel uitleg gegeven over de werking van 'Le Gouvernement' en waarom ze morgen dus ook staken...

Het hele verhaal zal ik hier niet uit de doeken doen, maar het komt er dus op neer dat ze staken met enkele bedoelingen:

- Inspraak in het onderwijsgebeuren: Sinds er een nieuwe 'Gouvernement' is, hebben de leerkrachten nul komma nul inspraak.

- Tegen de onderwijsstructuur dat 'Le Gouvernement' wil invoeren. Deze structuur is dus deze van België. Wij moeten solliciteren bij verschillende directies / schoolbesturen terwijl in Frankrijk de leerkrachten een plaats worden toegewezen door Le Gouvernement. De leerkrachten zijn dus tegen ons systeem want zo vrezen ze voor elitescholen met de 'goedgekeurde en beste' leerkrachten.

Dit zijn ongeveer de 2 belangrijkste redenen, het zijn er 6 in totaal. (Ze hebben dus genoeg stof tot protest!)

Mijn bevindingen tijdens de observatie zijn overwegend negatief dan positief. Omdat ik het zelf belangrijk vind om te weten hoe kinderen hier opgevoed worden, kort enkele bevindingen, zowel + als -.

negatief

- De leerkracht differentieert door 3 leerlingen in een andere klas te plaatsen en hen andere taken te geven. Het merendeel van de les zitten ze dus apart. De leerkracht heeft dan ook het meest commentaar op het karakter van deze leerlingen. Misschien worden ze niet genoeg in de klas gelaten? Tijdens 'hun' werk worden ze alleen gelaten en hoor je ze babbelen tot in de 'hoofdklas'.

- Het is misschien een manier van uiten hier in Frankrijk, maar de leerkracht 'blaft' de leerlingen vaak af. Ze heeft (misschien) wel reden tot boos worden als ze 3x hetzelfde moet zeggen, maar uitingen als 'Je vais te tuer, hein!' of 'Vous êtes tous des bébés!' lijken me net iets erover ;-) (Voor de rest is ze poeslief en supervriendelijk tegen mij => gelukkig maar).

- Deze klas (en de parallelklas) heeft een zeer laag niveau. Alle kinderen met mogelijke problemen zitten er samen, maar dan in erge mate. Dyslectische kinderen (3/20), karakterieel gestoorde kinderen (3/20) die geneigd zijn tot ernstig gewelddadig gedrag (de leerkracht breekt deze kinderen dan ook nog eens af...), ADHD. Alles zit er samen. De sterke kinderen geraken dus maar moeizaam vooruit.

- De kinderen krijgen er Engels door een mama omdat de leerkracht zelf niet sterk is in de Engelse uitspraak. Om hun Engels te oefenen leren de kinderen liedjes van Phil Collins (volgens mij is dat Engels net iets te moeilijk aangezien ze nog maar van september ermee gestart zijn).

- 'Le débat' of filosoferen is sinds de nieuwe Gouvernement afgeschaft...

- De school begint opnieuw om 13.30h en de poort gaat pas open om 13.20h. Kinderen spelen tot dan buiten op de stoep naast een vrij drukke baan...

Positief

- Kinderen mogen geen koek eten tijdens de speeltijd. Groot was onze verwondering toen de kinderen ons 'bon appétit' toewensten toen we een koek bovenhaalden. Jammer dat ze dan ook geen fruit mogen meenemen...

- Chorale: Elke dinsdag hebben de kinderen van MC1 (45 lln) koor. Daarin leren ze op toon zingen en maken ze zelf teksten op een voorheen aangeleerde melodie. Ze bespreken ook de instrumenten van een bepaald muziekgenre. Deze week was dat Jazz. Ook de middeleeuwse muziek werd er besproken. Hun muzikale vorming is dus zeer breed.

- Begrijpend lezen: De kinderen krijgen hier al teksten rond begrijpend lezen op een vrij hoog niveau. Teksten over milieuproblemen, voedselketens e.d. moeten ze grondig bespreken. Ze moeten in volzinnen antwoorden. De leerkracht wil hiermee nagaan hoever de kinderen al staan in het zelfstandig verwerken van informatie op een hoger niveau.

- Leuk rekenmateriaal (zie foto's)

- Deze kinderen kunnen ook al vlot werken met breuken.

Zo, enkele opmerkingen. Er zijn er zeker nog meer hoor maar ik begin stilaan te beseffen dat ons onderwijs in België toch veel beter georganiseerd is. Ik twijfel zelfs ook een beetje aan de compatibiliteit van de leerkrachten...

Voor de rest ook nog goed nieuws. Tot 1 maart verblijf ik in mijn (onveilige) residentie Olympique. Daarna mag ik verhuizen naar Le Rabot!

Nog maar 31 dagen op de tanden bijten ;-)

Tot binnenkort

Charlotte

ps:

Vanaf nu mogen jullie gerust een briefje schrijven, ik kan mijn voorlopig adres (tot 1 maart) bezorgen ;-)

Samyn Charlotte
RESIDENCE UNIVERSITAIRE OLYMPIQUE
101 Le Canadien
20 Avenue Edmond Esmonin
38029 Grenoble cedex 2

Reacties

Reacties

Hendrik Caron

1 Maart,
dat is toch nog wel een eindje. Wanneer is je stage weer afgelopen?

laurence

Super dat je mag verhuizen. Ja, het is nog eventjes wachten, maar dat wil toch zeggen dat je nog 2 maand beter behuisd zult zijn,dus dat is toch iets he. Hier is het aftellen tot vrijdag want ik ben het kotsbeu! Kus x

Hendrik Caron

Ha Laurance, ik ook. Kben et ook kots beu en kheb er ook nog tot vrijdag :p.

Charlotte

Heb vandaag enkele belgen leren kennen die ook in Le Rabot zitten, ze zeggen dat de sfeer nog tof is, maar dat het ook niet alles is hoor, met die Franse WC's. In de vakanties kuisen ze dat niet en blijkbaar zijn er veel kotgenootjes die niet doorspoelen. Vies...

Maarja, ik kijk er wel naar uit.
Nu wat mottig, ik vermoed één of ander griepje...

Tot dan!

charlotte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!