charlotte-grenoble.reismee.nl

Eerste kennismaking

Vandaag een eerste kennismaking met de IUFM gehad.

Wat papierwerk en erna een rondleiding gekregen in de universiteit. Wat een opgave om hun lessenroosters te ontcijferen! Het komt er dus op neer dat wij heel veel zelf initiatief zullen moeten nemen.

Morgen start ik met een week stage, welja, een week , daar heb je het al. Morgen observeren, woensdag hebben de kinderen geen les (en dus zaterdag ook niet, deze regeling is enkele jaren geleden geschrapt), donderdag is er schoolstaking en vrijdag heb ik opnieuw een observatiedagje. Allez kom, voor een week stage is 2 dagen toch veel!

De schooluren zitten hier ook nog vrij rustig in elkaar. De kinderen hebben van 8.30h tot 11.30h en van 13.30h tot 16.30h les. Zes-urendagen gedurende 4 dagen per week. Leerkrachten hier hebben een zeer relaxe job ;-)

Wat we ook te weten gekomen zijn, is dat de studenten hier een jaar 'lesvrij' gesteld worden. Dat jaar moeten ze al gaan werken en worden ze betaald. Het jaar erop moeten ze enkel nog voor enkele lessen terugkomen naar de unief. Best wel goed meegenomen als stagiair!

Ook het studentenrestaurant valt best wel goed mee: voor 2.85 euro mag je uw plateau vullen met vanalles en nog wat: waterflesjes, fruit, yoghurt, pudding, een bord eten, broodjes, slaatjes,...

Dus verhongeren zullen we zeker niet!

Vandaag een nieuw stukje Grenoble ontdekt, de winkelstraten zijn hier fantastisch. Vaak worden ze afgewisseld met een stukje 'La Défense' (Parijs), Rijsel, Gent, ... Voor elk wat wils dus. Ook de mooie pleintjes met speciale fonteinen zijn best wel de moeite waard.

1 ding blijft opmerkelijk: eten kost zowat hetzelfde als in België, maar de drank is zeer duur. Cola, koffie, chocolademelk kost hier gemiddeld 3 euro. Ook bier is niet zo goedkoop, behalve bij een organisatie die wekelijks bijeenkomsten organiseert voor erasmusstudenten. Morgen ga ik er zoeentje 'bezoeken'. Het is er karaoke-avond en blijkbaarhet perfecte moment om mensen te leren kennen.

Ik ben ook mijn overplaatsing naar een andere residentie aan het bespreken. Deze residentie is niet zo veilig, heel wat vreemdelingen en een achterbuurt. Regelmatig hoor je hier van brandstichtingen en stelen van laptops. Ik geef toe, onze deuren zijn idd makkelijk 'plat te leggen...'

Heel wat nieuws voor mijn eerste maandag!

Tot binnenkort

Charlotte

Reacties

Reacties

Hendrik Caron

Amai, zo te zien heb je nog nie stil gezeten :P. Ben je daar nu eigenlijk alleen naartoe, of zijn er nog andere van je klas die mee zijn? Oe zijn de inwoners van grenoble? Kun j' er gemakkelijk mee overweg?

Groetjes

Charlotte

Er is nog een meisje van Regentaat Frans die hier ook zit.
Vandaag nog twee meisjes leren kennen: eentje van Antwerpen en eentje van Wallonië (ik vermoed Luxemburg).
Nog niet zo heel veel contact gehad met de fransen zelf, maar mijn juf is alleszins zeer vlot en vriendelijk en het klikt zeer goed!
Maar ik had wel vernomen dat de fransen zeer vriendelijk zijn hoor.

Tot dan!
Charlotte
x

Linda

Hallo Charlotte,

Al een beetje ingeburgerd ? Ik hoorde van je mama (zondag) dat de eerste dag wat tegenviel en dat je een 'dipje' had.
Jou kennende zal dat niet lang duren!
Leuk om de laatste berichtjes en foto's te kunnen lezen en inkijken.
Stel het nog wel en tot binnenkort hoor .
Groetjes
Linda

Isabel

Dit laat ik ook eens door enkele van mijn collega's lezen. Zo zie je maar... bij ons valt het al bij al nog zeer goed mee!
groetjes X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!